Hoe word je een goede gesprekspartner? Misschien denk je in eerste instantie, dat je een goede gesprekspartner wordt door goede gesprekken te kunnen voeren. Echter ontstaan vruchtbare gesprekken vaak het beste wanneer we ook goede luisteraars zijn. Hoe word je een goede gesprekspartner, begint met eerst een goede luisteraar te worden. Het cadeau wat we geven door te luisteren, is bewuste en betrokken aandacht voor het verhaal wat iemand vertelt. Dit levert zo veel goeds op, met name voor de gezondheid. Vandaag gaan we samen kijken hoe we nog betere luisteraars kunnen worden, zodat we anderen kunnen helen door simpelweg aandachtig te luisteren.

Ruis

Luisteren met aandacht kan een lastige opgave zijn. Niet eens omdat we dit niet willen, maar eerder om het feit, dat er zoveel ruis in en om ons heen aanwezig is. Terwijl we luisteren, zijn we vaak al bezig met het bedenken van een antwoord of een oplossing. We willen ons gelijk of ons eigen standpunt naar voren brengen.Toch is het luisteren met aandacht vaak het enige dat iemand soms nodig heeft. Luisteren met geduld en aandacht, getuigt van onze hartenergie. Van de liefde waarmee we een oprechte verbinding met onszelf en anderen maken.

Iemand de gelegenheid geven zijn verhaal te doen, is genoeg om ervoor te zorgen dat er vanzelf antwoorden en oplossingen naar boven komen. Het is een teken dat je ervan uit bent gegaan, dat die ander genoeg potentieel is huis heeft, om tot antwoorden en oplossingen te komen. Daarnaast leer je door met aandacht te luisteren de ander veel beter kennen. Iedereen heeft het in zich om een goede luisteraar en een goede gesprekspartner te worden. Vandaag gaan we samen aan onze luisterhouding werken.

Hoe word je een goede gesprekspartner? Blijf in het heden.

Ten eerste is het heel belangrijk dat wanneer we een goede gesprekspartner willen worden, we volledig in het heden zijn, wanneer we naar elkaar luisteren. Merk je dat je tijdens het luisteren op hele andere plekken bent, dan is je luisterhouding niet volledig aanwezig. Zoals ik op dag 12 van deze minicursus al schreef, is in het heden zijn en blijven heel belangrijk. Het luisteren naar de ander met je telefoon in je handen, je blik op de televisie gericht of het in de gaten houden van de klok, zal niet getuigen van jouw oprechte interesse.

Leg dus alles wat je kan afleiden weg, voor je gaat luisteren en een gesprek ingaat. Focus je op het daadwerkelijk luisteren en neem de tijd. Je gesprekspartner zal dan ook ervaren dat jij oprecht geïnteresseerd bent in wat hij of zij te vertellen heeft. Het kan natuurlijk zijn, dat het gesprek op een ongelukkig tijdstip valt. Geef dit dan eerlijk aan en verplaats het gesprek naar een beter moment.

Toon inlevingsvermogen

Toon inlevingsvermogen, door je te verplaatsen in de situatie van de ander. Stel je voor in de positie waar die ander zich bevindt. Wat zou er dan door jouw hoofd gaan? Hoe zou jij je voelen? Door te proberen je hier een voorstelling van te maken, lukt het je beter de ander te begrijpen. Het zorgt ervoor dat jullie samen een verbinding aangaan die het luisteren met inlevingsvermogen ten goede komt. Ook al kun jij je op geen enkele manier een voorstelling maken van de situatie. Dan toch zal het feit dat jij er wel moeite voor doet, niet onopgemerkt blijven. De energie van non-verbale communicatie en aanwezig zijn in het moment, zegt namelijk vaak meer dan je denk.

Luisteren en toch jezelf zijn

Een goede luisteraar is zichzelf. Je beseft dat je niet alles kunt en hoeft op te lossen en dit is helemaal oké. Het is ook niet je doel om alles op te lossen tijdens een gesprek. Voornamelijk luisteren, is het eerste en belangrijkste doel. Wees met het oefenen om een goede luisteraar te zijn niet al te streng voor jezelf. Een goede luisterhouding kweken kost tijd en aandacht, dus: “Oefening baart kunst”.

Blijf open-minded

Hoe word je een goede gesprekspartner, gaat ook over open-minded blijven. Onbevooroordeeld naar de ander te kunnen kijken, door compassievol en vanuit je hart de ander te benaderen. Je openstellen voor meerdere mogelijkheden, oplossingen, zienswijzen en ‘waarheden’. Besef dat er meerdere wegen zijn die naar Rome kunnen leiden. Een gesprek hebben met iemand en luisteren naar elkaar, wil niet altijd zeggen dat een probleem zich meteen oplost. Luisteren is geen wondermiddel en soms kan er zelfs een conflict ontstaan. Echter behoeven conflicten geen obstakels te zijn. Ze zorgen ervoor dat je gericht kunt gaan werken aan een oplossing. Een conflict, weerstand of verzet, kan namelijk ook getuigen dat er zich een nieuw groeiproces wil aandienen. Dagelijks naar elkaar luisteren bevordert onze kennis omtrent anderen. Hoe beter we luisteren, hoe beter we elkaar begrijpen en des te minder zullen conflicten zich voordoen.

Wees je bewust van je eigen emoties

Wat ook heel belangrijk is, is dat we ons bewust zijn van onze eigen emoties die er vóór en tijdens een gesprek zijn. Bedenk jezelf, dat wanneer je luistert naar de ander, je dus niet tegelijkertijd bezig bent met het zoeken naar oplossingen of antwoorden. Velen trappen uit hulpvaardigheid in deze valkuil. Doordat je al bezig bent met het zoeken naar antwoorden en oplossingen, mis je de informatie die de ander geeft. Hierdoor kunnen jou gevoelens en emoties ontgaan die zich in de ander afspelen. Vaak is het luisteren naar iemand, genoeg voor het moment. Momenten van stilte vinden veel mensen eng, maar het mag er gewoon zijn.

Stel vragen

Naar de ander luisteren betekent niet alleen dat je luistert naar wat de ander zegt, maar ook dat je de juiste vragen durft te stellen. Vragen die feedback geven en de bevestiging dat jouw interpretatie van de informatie ook daadwerkelijk de juiste interpretatie is. Het geven van de juiste feedback en het gericht vragen stellen, vertelt de ander dat jij met aandacht luistert, waardoor het vertrouwen groeit en de ander zich volledig kan openstellen.

Durf kritisch te zijn

Luisteren naar positieve woorden en complimenten, is iets waar iedereen wel de tijd voor wil nemen. Toch is het luisteren naar dingen die je liever niet wilt horen, een compleet ander verhaal. Een goede luisterhouding betekent dat je het in je hebt, om ook kritiek te kunnen ontvangen. Lastig, maar wel essentieel voor een goede afloop van een gesprek. Om een goede gesprekspartner te zijn, is het nodig dat jij niet alleen kunt luisteren, maar op de moeilijke momenten ook je ego even opzij kunt zetten. Besef dat kritiek geven (op een weloverwogen en humane wijze) een hele goede manier kan zijn, om iemand zich ergens bewust van te laten worden. Toch is even een stapje terug doen en jezelf op een afstandje bekijken, voordat je reageert, heel verstandig. Weet wat je zegt en hoe je iets zegt.

Schaam je niet voor je gevoelens

Goede luisteraars schamen zich niet voor hun gevoelens tijdens een gesprek. Het is nodig om alle gevoelens en emoties die zich tijdens een gesprek kunnen voordoen, volledig te omarmen. Per slot van rekening blijf je te allen tijden allereerst een mens. Je op je gemak voelen terwijl je je juist ongemakkelijk voelt, is dus een hele uitdaging. Maak tijdens het luisteren dan ook gewoon ruimte voor boosheid, verdriet of andere emoties en durf je kwetsbaar op te stellen.

Het antwoord op de vraag:’Hoe word je een goede gesprekspartner?’, gaat dus vooral over eerst een goede luisteraar worden.

Vandaag op dag 24 op de minireis ‘Meer energie en flow in 28 dagen’, werken we aan luisteren met aandacht. Een investering waar jij, ik en anderen in het dagelijks leven veel aan zullen hebben. Al onze relaties zullen zich verbeteren, maar ook de relatie die we met onszelf hebben. We leren anderen en onszelf steeds beter kennen en kweken in de tussentijd meer empathie, geduld, inlevingsvermogen en liefde voor alle betrokkenen in een gesprek. Vaardigheden die van toegevoegde waarde zijn in het proces van jouw reis: ‘Meer energie en flow in 28 dagen‘.

Ook vandaag weer een verse post-it memo reminder voor jou:

Ik wens je nog een fijne voortzetting van deze dag en we zien elkaar morgen voor alweer dag 25!

Toedels,

Grace Louise.

PS. Wat was het allerleukste, mooiste, liefdevolste, positiefste aan jouw dag van gisteren?

hoe word je een goede gesprekspartner

Thanks for my blog photo by Cole Hutson on Unsplash

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *